در این مطلب از سایت مقربین تمام الحان قرآنی به صورت مبسوط و جداگانه در قالب فایل های صوتی متعدد آموزش داده میشودند.صبا,نهاوند,عجم,بیات,سه گاه,حجاز,رست
آموزش نغمات قرآنی و توضیحاتی در مورد موسیقی سنتی ایرانی
در این مطلب از سایت مقربین تمام الحان قرآنی به صورت مبسوط و جداگانه در قالب فایل های صوتی متعدد آموزش داده میشودند.صبا,نهاوند,عجم,بیات,سه گاه,حجاز,رست
آموزش نغمات قرآنی و توضیحاتی در مورد موسیقی سنتی ایرانی
سهگاه تنها مقامی است که نسبت به سایر مقامها حالت تهییج و تطریب دارد در این مقام نوعی شور و هیجان و جهش وجود دارد که درصورت تطابق صحیح و به جا با مفهوم و معنای آیات زیبایی دوچندان دارد این مقام دوست داشتنی بوده و برای انسان هیجان ایجاد میکند. برخی گوشههای آن حالت امید و رجاء معنوی دارد و برخی دیگر حزنی معنوی در نفس به وجود میآورد.پ
این مقام غالباً قبل و بعد از چهارگاه و حجاز و بعد از رست قابل اجرا میباشد و همچنین پس از عجم و نهاوند نیز خوانده شده است.
این مقام یکی از دستگاههای اصلی موسیقی در ایران بوده و گوشههای «مویه، زابل، مخالف و مطلوب» در آن استفاده میشود. همچنین گوشهی «رمل» نیز در آن استفاده میگردد و باز هم از نغمات فرعی آن میتوان به «شوقافزا وشوقآور» اشاره نمود.